piątek, 19 lipca 2013

Wariacje na temat Bitwy pod Grunwaldem i żab


Odcinek dedykuję Karolinie i Marcinowi

 

Ostatnio mieliśmy do czynienia z rocznicą Bitwy pod Grunwaldem i przy okazji najwyraźniej dał znać o sobie mój lekki obłęd, bo oto co stworzyłam:

Image Hosted by ImageShack.us
DO OGLĄDANIA ZAPRASZAM TUTAJ
Filmik powstał m.in. na bazie trailera dostępnego na Youtube.

Konstruując natomiast przepis do odcinka, na jednej ze stron internetowych natknęłam się na ciekawą historię.
Image Hosted by ImageShack.us
Dawno, dawno temu, za murami twierdzy Malbork i za panowania wielkiego mistrza Heinricha Desemera, po ciężkiej i srogiej zimie nadeszła gwałtowna odwilż. Wody zalały twierdzę, a powódź jak to powódź – nabroiła. I ludziom zaczął grozić głód. A w dodatku spadła na nich plaga żab. Jednak Krzyżacy najwyraźniej wiedzieli, ze Bóg jest po ich stronie i w przeciwieństwie do Egipcjan plagi się nie ulękli. Zaczęli konsumować biedne żaby (przez co później zresztą uznawano ich za największych wrogów bocianów). Ale żeby nie było, że całą winę zwalamy na Krzyżaków: że żaby można jeść, podpowiedział im jeden Francuz. Który zresztą po całej akcji, dla uczczenia faktu, że głód udało się przezwyciężyć, zamówił żabią rzeźbę do ustawienia na łączniku Baszt Mostowych.




Ot i ciekawostka.
Image Hosted by ImageShack.us


Z tej ciekawostki powstał mój przepis. Ponieważ jednak z różnych względów żabich udek nie chciałam przyrządzać (podstawowy wzgląd: nie jem tego, co mogłabym przytulać), przypomniałam sobie, że podobno wszystko w końcu smakuje jak kurczak. (W sumie to chyba prawda, bo zdarzyło mi się kiedyś jeść aligatora, a ten smakował jak kurczak, zalatujący mułem). Dalej chciałam dodać temu kurczakowi coś zielonego, a jeszcze dalej przypomniałam sobie, że bocian to ptak, zupełnie jak gołąbek (i jaskółka). Macie zatem przepis na żabie gołąbki. O.

Żabie gołąbki
Składniki na 10 sztuk:
  • 12 liści kapusty (dwa są dodatkowo, gdyby rozpadły się w gotowaniu), listki laurowe, ziele angielskie,
  • 1 szkl. kaszy kuskus, 1 łyżka masła, sałata (roszponka, ptasia albo inna drobna), szczypta szczypiorku, słodka mielona papryka, czosnek (może być granulowany), estragon (jak nie mamy estragonu, to może być majeranek), pieprz,
  • filet z kurczaka,
  • koncentrat pomidorowy, bulion albo kostki rosołowe, zioła prowansalskie, bazylia,
  • sól.
Image Hosted by ImageShack.us





Umyte liście kapusty obgotowujemy w osolonej wodzie z listkami i zielem – tak z 15 minut, żeby ładnie dawało się je składać. Mają być giętkie jak dobrze wyćwiczone uda! – oczywiście żabie.

Image Hosted by ImageShack.usFileta z kurczaka kroimy na paski. A kaszę kuskus przygotowujemy tak oto: zagotowujemy dwie szklanki wody, jak się nie boimy chemii, to z jedną grzybową kostką rosołową. Do wrzątku wsypujemy szklankę kaszy, mieszamy, zakrywamy, odstawiamy na 5 minut. dodajemy masło i wszystkie te przyprawy, które wcześniej wymieniłam. Mieszamy.
Jak uruchomimy wyobraźnię, to widać, że filet ułożył się na kształt żaby!


A potem postępujemy tak jak na zdjęciach poniżej.
Image Hosted by ImageShack.us

I układamy gołąbki w garnku. Mnie wyszło ich tak do wysokości 3 l w garze, więc na tyle zrobiłam sosu. 3 l wody (chyba że koś ma bulion, ale jak nie ma, to zawsze są te kostki), bazylia i zioła prowansalskie, odrobina soli, zagotowujemy, dowalamy koncentratu ile chcieć (dużo), mieszamy, zalewamy gołąbki.
Image Hosted by ImageShack.us


Image Hosted by ImageShack.usGołąbki gotujemy przynajmniej 40 minut, podajemy, jemy lepiej niż Krzyżacy.



Nadzwyczaj oryginalna potrawa, jestem z siebie dumna. Z filmiku też. Bądźcie i Wy ze mnie dumni, oglądając, bawiąc się i zajadając wariację na temat gołąbków, żab i jaskółek. To jest: bocianów.
Smacznego!

3 komentarze:

  1. Brakuje pointy w filmiku :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam
    w imieniu marki Almette chciałbym serdecznie zaprosić do wzięcia udziału w konkursie "Inspirujący Smak Natury". Do wygrania kulinarna podróż do Toskanii! Wystarczy chwila na stworzenie przepisu z użyciem ulubionego serka Almette, a to może Ty poczujesz smak słonecznej Toskanii!
    Szczegóły oraz regulamin znajduje się tutaj: https://apps.facebook.com/inspirujacy-smak/

    OdpowiedzUsuń